چابهار بهشت گمشده ایران
نوشته شده توسط : triptravel

چابهار تنها بندر اقیانوسی در ایران است و آب و هوای آن اغلب بهاری است. یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری چابهار لباس های محلی و موسیقی محلی اقوام بلوچ است. جاده چابهار به گوادر یکی از مسیرهایی است که می توان بهترین مکان های توریستی را در آنجا یافت : دهکده رامین و اسکله آن ، تالاب لیپار یا تالاب صورتی ، کوههای مریخی یا کوههای مینیاتوری و ساحل و اسکله بریس.برخی دیگر از جاذبه های تاریخی چابهار عبارتند از: دهکده باهو کلات یا گاندو ، شهر کنارک در نزدیکی شهر چابهار و اسکله کنارک ، بازار محلی (بازار لاته) و چشمه جلفشان بندر تنگ و دهکده باستانی تیس ، مسجد جامع تیس ، باغ گیاه شناسی تیس ، اسکله و ساحل تیس ، موزه محلی چابهار ، ساختمان دفتر تلگراف ، کلبه غواصی چابهار ، امامزاده سید غلام رسول ، زیارتگاه خضر و استراحتگاه های ساحلی دریا کوچک و دریا بزرگ. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفبران مراجعه فرمایید.

 

جغرافیای چابهار

چابهار منطقه آزاد تجاری و یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان در ایران است. همچنین این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران است که در سواحل دریای مکران (دریای عمان) و اقیانوس هند واقع شده است. لنگرگاه آن توانایی پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد. بندر چابهار نزدیکترین راه برای دسترسی به آبهای بین المللی برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان و قزاقستان) است. ارتفاع چابهار از سطح دریا 7 متر است. میانگین دمای سالانه 24 درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه 10 میلی متر است. دارای آب و هوای معتدل و گرمسیری با رطوبت نسبی استگزینه های مختلفی برای سفر به چابهار وجود دارد:

ماشین شخصی: فاصله چابهار تا تهران از طریق جاده ایرانشهر - کرمان  هزار و 961 کیلومتر است. فاصله زاهدان تا چابهار 738 کیلومتر است. این شهر حدود 300 کیلومتر مرز دریایی در خلیج عمان دارد.

اتوبوس : اتوبوس های مسافربری روزانه از زاهدان ، تهران ، شیراز ، یزد ، بندرعباس ، ایرانشهر و ... به چابهار در دسترس هستند.

قطار: از تهران به چابهار راه آهن مستقیمی وجود ندارد. بنابراین ، شما باید به بندرعباس سفر کنید و سپس با اتوبوس به چابهار بروید. قبل از سوار شدن به قطار ، مطمئن شوید که برای سفر از بندرعباس به چابهار اتوبوس خود را رزرو کرده اید.

با هواپیما : فاصله پرواز بین چابهار و تهران 1456 کیلومتر است و حدود 2 ساعت طول می کشد. از فرودگاه بین المللی چابهار پروازهایی به مقصد دبی ، مسقط ، مشهد ، تهران ، شیراز ، بندرعباس و زاهدان انجام می شود. در داخل شهر چابهار چند جاذبه تاریخی وجود دارد که به شما معرفی خواهیم کرد.

 

دفتر تلگراف

ساختمان اداره تلگراف از زمان حضور ارتش انگلیس در ایران باقی مانده است. شرکت هند شرقی انگلیس این ساختمان را در اوایل دوره قاجار احداث کرد. این ساختمان دو طبقه قدیمی ترین ساختمان تلگرافخانه ایران است و در نزدیکی اداره پست چابهار واقع شده است.

 

قدمگاه خضر

مسلمانان به خضر پیامبر احترام می گذارند و معتقدند که وی هنوز زنده است. مردم محلی چابهار نیز معتقدند که خضر پیامبر از کشتی های لنج ، قایق ها و دریا آنها مراقبت می کند. بنابراین ، مردم محلی از مکانی که اعتقاد بر این است رد پای او است احترام می گذارند. بنابراین ، آنها در آنجا دعا می کنند، نذر کنند و غذای نذری را میان نیازمندان توزیع می کنند.

 

موزه چابهار

آثار موجود در شهر چابهار و استان سیستان و بلوچستان در سه بخش ماقبل تاریخ ، تاریخ باستان و معاصر به نمایش گذاشته شده است. طبقه دوم موزه به آثار مردم شناسی چابهار اختصاص یافته است.از دیگر جاذبه های تاریخی شهر چابهار می توان به بنای آداب و رسوم باستانی ، حسینیه آل الرسول ، دهکده کوتج ، قلعه انوشیروان ، قلعه باتل و چاه باستان بلان اشاره کرد.همچنین مکان های شگفت انگیزی برای بازدید در خارج از چابهار وجود دارد.

 

آرامگاه سید غلام رسول

این مکان در  564 کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است و قدمت آن به سال 1064 میلادی برمی گردد. ویژگی اصلی این مقبره دیوارهای سفید با سبک معماری هندی است.

 

دهکده تیس

این یک روستای تاریخی از جنوب ایران است و در 11 کیلومتری چابهار واقع شده است. قدمت این روستا به 2500 سال پیش برمی گردد. از مهمترین میراث تاریخی روستای تیس می توان به ویرانه های تیس ، شیرک سونت ، قلعه تیس یا قلعه پرتغالی ، قلعه پیروزگات ، قلعه بلوچ گت ، گورستان جن ها ، چاه تیس کوبان باستان ، سدهای تیس ، کوه های تاریخی شهباز بند و مسجد جامع تیس اشاره کرد.

 

باغ گیاه شناسی چابهار

مساحت این باغ که در حوالی دهکده تیس واقع شده حدود 6 هکتار است. این  باغ که مکان گونه های مختلف گیاهی بومی و غیر بومی و در معرض خطر انقراض است.

 

گورستان باستانی دشتیاری

قدمت آن به دوران قبل از تاریخ و عصر آهن برمی گردد. باستان شناسان اشیای قابل توجهی را از این گورستان کشف کرده اند.چابهار علاوه بر جاذبه های سنتی ، جاذبه های طبیعی بسیار زیادی نیز دارد . در اینجا لیستی از مکانهای زیبا در طبیعت نزدیک به این شهر بندری آورده شده است.

 

خلیج چابهار

این خلیج یکی از زیباترین خلیج های طبیعی ایران است. در سرتاسر خلیج ، تعداد زیادی قایق و لنج ماهیگیری وجود دارد. ساحل آن برای گشت و گذار بسیار مناسب است. منطقه آزاد چابهار در شرق این خلیج واقع شده است.

 

خلیج گوادر

خلیج گوادر در جنوب شرقی ایران واقع شده است و طبیعت و چشم انداز منحصر به فردی را با جو و منظره مریخ القا می کند. این خلیج همچنین یکی از مراکز عمده صید میگو در چابهار است.

 

سواحل شنی خلیج عمان

سواحل شنی و صخره ای خلیج عمان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی چابهار است. این سواحل در قسمت جنوبی شهر گسترش یافته و مکانی مناسب برای تفریح و گشت و گذار است.

 

اسکله های ماهیگیری بریس ، تیس و رامین

چندین اسکله ماهیگیری در چابهار وجود دارد. با این وجود اسکله های ماهیگیری بریس ، تیس و رامین زیبایی بیشتری دارند و بسیاری از گردشگران برای عکاسی و تماشای ماهیگیران و قایق های رنگارنگ روی آب به آنجا می روند.

 

 

پدیده موج های خروشان

در بعضی از قسمتهای ساحل چابهار یک پدیده طبیعی به نام "مژ فشان" وجود دارد که به معنای واقعی کلمه به معنی موج خروشان در فارسی است. در این پدیده ، امواج دریا گاهی با بیش از 20 متر ارتفاع ، به ساحل برخورد کرده و به زور از سوراخ ها بیرون می زند. این پدیده در هنگام بارانهای موسمی در چابهار (غالباً در تابستان) و بیشتر در ساحل دریای بزرگ  و جاده ساحلی چابهار به بریس رخ می دهد.

 

منطقه حفاظت شده گاندو

این منطقه در قسمت شرقی چابهار و قسمت جنوبی شهرستان سرباز واقع شده است. اصل نام این منطقه نام تمساح ماگگر است که در این منطقه زندگی می کند. منطقه گاندو شامل سرباز و باهو کلات ، منطقه زندگی تمساح ماگگر و اراضی ساحلی خلیج عمان است. با توجه به گونه های گیاهی و جانوری جذاب مانند شتر بلوچی ، عقاب دم سفید ، تمساح ماگگر ، دلفین های دندانه دار ، لاک پشت های دریایی ، درخت گز ، درختان تیره ، درختان کاریرا و غیره ، این قسمت از طبیعت بازدید کنندگان بسیاری را به خود جلب کرده است.

 

تالاب صورتی لیپار

این منطقه در امتداد جاده ساحلی چابهار به گوادر واقع شده است. رنگ آب این دریاچه بیشتر اوقات صورتی است و گهگاهی به نارنجی یا قرمز تغییر می کند. یکی از اصلی ترین جاذبه هایی که در هنگام بازدید از دریاچه نباید از دست بدهید، تماشای پرندگان مختلفی از جمله ، فلامینگو ، گربس ، حواصیل و مرغ های باتلاقی غربی است.

 

کوه های مریخی

این کوه ها نتیجه یک پدیده طبیعی است که منظره ای دیدنی و منحصر به فرد ایجاد می کند. این کوه ها در منطقه ای از روستای کاچو تا گوادر در کنار دریا گسترش یافته اند.

 

چابهار بهشت گمشده ایران





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: